Sjekket flere hundre vester – mange skremmende funn

De siste årene har vi lagt ut på vår egen sommerturné på Sørlandet, der vi blant annet hjelper folk å sjekke vesten. Noen av funnene fra tidligere sesonger viser at mange dessverre bruker vester som egentlig er ødelagte – og her er noen av skrekkeksemplene.

Publisert: 10.05.23

For å spre grunnleggende kunnskap om trygghet på sjøen, har vi tatt sjøveien mellom Kristiansand og Oslo de siste to somrene. Da stoppet vi innom flere populære ferieperler for å hjelpe folk med den årlige sjekken av vesten.

Sondre Aakre er COO i Aalesund Protective Wear, selskapet som eier Regatta. Han har tilbragt mye tid på og ved havet i oppveksten, og er over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet på sjøen. Sondre har vært med å utvikle konseptet rundt turnéen, i tillegg til at han har vært en del av mannskapet på båten.

– Det er veldig gledelig at flere tar sikkerhet på alvor og møter Regatta-båten for å lære mer om vedlikehold av flyt- og redningsvester. Det er nok også noen som har fått seg en skikkelig realitetssjekk og aldri vil glemme å sjekke vesten igjen, sier Aakre.

Ubrukelige vester

Det er viktig å kontrollere alle typer vester, spesielt oppblåsbare redningsvester siden alle komponentene er skjult bak beskyttelsestrekket.

– Selv om vesten ser bra ut på utsiden, kan lungen eller Co2-patronen være ødelagt og cellulosetabletten kan være utgått på dato. Dette er ting som kan gjøre at vesten ikke blåser seg opp, forklarer Sondre.

Man må derfor fjerne beskyttelsestrekket for å inspisere de ulike komponentene, og det er nok mange som er redde for å gjøre noe feil.

– Det er det ingen grunn til, for det er overraskende enkelt. Hvis du bruker den samme oppblåsbare vesten år etter år uten å sjekke den, gambler du egentlig med egen sikkerhet, forklarer Sondre.

Co2 sylinder fra redningsvest eller søppel fra havbunnen?

Oppblåsbare redningsvester består også av en Co2 sylinder i metall, og det er det mange som ikke tenker over.

– Vi har sett flere oppblåsbare vester som desperat trengte nye komponenter, men det er spesielt ett tilfelle jeg aldri glemmer. Det var en sylinder som så ut som om den var hentet opp fra havbunnen.

Sondre forklarer at dette er korrosjon, og at det skjer når metallet kommer i kontakt med saltvann. Dette kommer nok av at vesten har blitt våt og ikke tørket skikkelig.

Han viser frem de ødelagte delene Regatta har samlet inn under sommerturnéen, og forklarer at dette er det som kan skje dersom man ikke vedlikeholder vesten.

Ødelagte CO2-sylindere.

Punktert lunge.

Cellulosetabletter som er utgått på dato.

Årets sommerturné

Vil ha tips til vedlikehold eller hjelp til å sjekke vesten i sommer? Årets turnéplan er nesten klar, og de som sjekker vesten hos oss kan også være med i trekningen av en kul premie. Vi vil ikke røpe hva den er helt enda, men vi kan fortelle at den kan brukes på vann.

Informasjon om årets sommerturné vil bli delt på nettsiden vår, samt Instagram og Facebook. I tillegg kan du melde deg på vårt nyhetsbrev og få informasjonen rett i innboksen.

Trygghet på sjøen

Slik sjekker du vesten

Noe av det viktigste du kan gjøre for egen sikkerhet, er å sjekke at vesten din faktisk funker slik den skal. Her forklarer vi hvordan.

Hva er Newton og flyteevne?

Har du lagt merke til at vi ofte snakker om Newton (N) og oppdrift, og lurt på hva det er? Det handler om vestens evne til å hjelpe deg å flyte, og her forklarer vi hvordan.

Slik fungerer oppblåsbare vester

Hvordan fungerer egentlig en oppblåsbar redningsvest og hvilke deler består den av? Her er alt du trenger å vite!